loading...
اثبات وجود امام مهدی عج
ایلیا بازدید : 460 یکشنبه 02 آبان 1389 نظرات (0)

 

سوره‏ زمر، آيه 69

 

واشرقت الارض بنور ربها.

 

و زمين به نور پروردگارش روشني يافت.

 

در آيه و آيه بعد بحثهاي مربوط به قيامت که در آيات قبل مطرح شده هم چنان ادامه مي‏يابد.

 

در آيه مورد بحث، نخست مي‏فرمايد:

 

در آن روز زمين به نور پروردگارش روشن مي‏شود.

 

 

در اينکه منظور از اين اشراق و روشنايي به نور الهي چيست؟

 

سوره‏ زمر، آيه 69

 

واشرقت الارض بنور ربها.

 

و زمين به نور پروردگارش روشني يافت.

 

در آيه و آيه بعد بحثهاي مربوط به قيامت که در آيات قبل مطرح شده هم چنان ادامه مي‏يابد.

 

در آيه مورد بحث، نخست مي‏فرمايد:

 

در آن روز زمين به نور پروردگارش روشن مي‏شود.

 

در اينکه منظور از اين اشراق و روشنايي به نور الهي چيست؟ تفسيرهاي مختلفي گفته شده است که مهمتر از همه سه تفسير زير است.

 

1- بعضي گفته‏اند منظور از نور رب، حق و عدالت است که خداوند صفحه‏ي زمين را در آن روز با آن نوراني مي‏کند.

 

مرحوم علامه مجلسي در بحارالانوار مي‏گويد:

 

اي اضائت الارض بعدل ربها يوم القيامة لان نور الارض بالعدل.

 

زمين به عدل پروردگار در روز قيامت روشن مي‏شود، زيرا نور زمين به عدالت است.

 

زمخشري در کشاف نيز همين معنا را انتخاب کرده و مي‏گويد:

 

در آن روز زمين از اقامه‏ي عدل و گسترش قسط در حساب و ارزيابي حسنات و سيئات روشن مي‏گردد.

 

2- بعضي معتقدند که اين اشاره به نوريست غير از نور خورشيد و

 

ماه که خداوند مخصوص آن روز مي‏آفريند.

 

3- نويسنده‏ي عاليقدر (تفسير الميزان) مي‏گويد:

 

مراد از روشن شدن زمين به نور پروردگار که از خصوصيات روز قيامت است همان (انکشاف غطاء) يعني کنار رفتن پرده‏ها و حجابها و ظاهر شدن حقايق اشياء و اعمال انسانها از خير و شر و اطاعت و عصيان و حق و باطل مي‏باشد.

 

و آنگاه به آيه 22 (سوره‏ي ق) بر اين معنا استدلال کرده است که مي‏فرمايد: تو در غفلت از اين موضوع بودي. ما پرده را از برابر چشمت کنار زديم و امروز چشمت به خوبي مي‏بيند.

 

البته اين تفسيرها با هم تضادي ندارد و قابل جمع است، هر چند تفسير اول و سوم مناسبتر به نظر مي‏رسد. [1] .

 

بدون شک اين آيه مربوط به قيامت است و اگر مي‏بينيم در بعضي از روايات حضرات ائمه معصومين عليهم‏السلام به قيام حضرت مهدي عليه‏السلام تفسير شده است در حقيقت نوعي تطبيق و تشبيه است و تأکيدي بر اين معناست که به هنگام قيام مهدي عليه‏السلام دنيا نمونه‏اي از صحنه‏ي قيامت خواهد شد. و عدل و داد به وسيله آن امام راستين و جانشين پيامبر و نماينده‏ي پروردگار. در روي زمين حکمفرما خواهد شد.

 

قال الصادق عليه‏السلام:

 

اذا قام قائمنا. اشرقت الارض بنور ربها و استغني العباد عن ضوء الشمس و ذهبت الظلمة.

 

امام صادق عليه‏السلام فرمود: هنگامي که قائم ما قيام کند. زمين به نور

 

پروردگارش روشن مي‏شود. و بندگان از نور آفتاب مستغني مي‏شوند و ظلمت بر طرف مي‏گردد. [2] .

 

قال الصادق عليه‏السلام في قوله:

 

و اشرقت الارض بنور ربها. قال: رب الارض يعني امام الارض قلت: فاذا خرج يکون ماذا؟

 

قال: اذا يستغني الناس عن ضوء الشمس و نور القمر و يجتزون بنور الامام.

 

مفضل بن عمر مي‏گويد از امام صادق عليه‏السلام شنيدم که در تفسير اين آيه مي‏فرمود: پروردگار زمين، يعني امام زمين.

 

راوي مي‏گويد: عرض کردم هر گاه ظهور کند چه مي‏شود؟

 

امام عليه‏السلام فرمود:

 

در آن صورت مردم از نور آفتاب و نور ماه بي‏نياز مي‏شوند و به نور امام اکتفا مي‏کنند. [3] .

 

سوره ص، آيه 88

 

و لتعلمن نباه بعد حين.

 

و خبر آن را بعد از مدتي مي‏شنويد. و حقيقت و راستي آن را خواهيد دانست.

 

اين آيه و آيات قبلي آن که آخرين آيات سوره (ص) مي‏باشند در حقيقت خلاصه‏اي از تمام محتواي اين سوره و نتيجه‏ايست براي

 

بحثهاي مختلفي که در اين سوره آمده است. و در آيه مورد بحث مخالفان را خطاب قرار داده و مي‏فرمايد:

 

ممکن است شما اين سخنان را جدي نگيريد و بي‏اعتنا از کنارش بگذريد اما به زودي صدق گفتار من آشکار خواهد شد. هم در اين جهان در ميدانهاي نبرد اسلام و کفر. در منطقه نفوذ اجتماعي و فکري، در مجازاتهاي الهي. و هم در عالم ديگر و مجازاتهاي دردناک خدا.

 

خلاصه هر چه را به شما گفتم به موقع آن را با چشم خويش مشاهده خواهيد کرد تازيانه الهي آماده است و به زودي برگرده مستکبران و ظالمان فرود خواهد آمد و در هر حال حقيقت و راستي آن را خواهيد دانست.

 

عن ابي جعفر عليه‏السلام في قول الله عزوجل.

 

(ولتعلمن نبأه بعد حين).

 

قال عند خروج القائم عليه‏السلام.

 

ابوحمزه ثمالي از امام باقر عليه‏السلام روايت کرده که در تفسير اين آيه فرمود:

 

منظور خداوند از اينکه فرمود: (و همانا پس از اين هنگام راستي و حقيقت اين خبر را خواهيد دانست) هنگام خروج حضرت قائم عليه‏السلام است. [1] .

 

سوره صافات، آيه 83

 

و ان من شيعته لابراهيم.

 

و به راستي که از جمله‏ي شيعيان او (نوح) ابراهيم است.

 

در اين آيه و آيات بعدي، بخش قابل ملاحظه‏اي از زندگي حضرت ابراهيم عليه‏السلام به دنبال گوشه‏هايي از تاريخ پر ماجراي نوح عليه‏السلام آمده است.

 

آيه‏ي مورد بحث ماجراي جناب ابراهيم بت شکن عليه‏السلام را به اين صورت با ماجراي نوح عليه‏السلام پيوند مي‏دهد و مي‏فرمايد:

 

و از پيروان نوح عليه‏السلام ابراهيم عليه‏السلام بود.

 

يعني او در همان خط توحيد و عدل در همان مسير تقوي و اخلاص که شيوه و روش نوح عليه‏السلام بود گام بر مي‏داشت. که انبياء همه مبلغان يک مکتب و استادان يک دانشگاهند و هر کدام برنامه‏ي ديگري را تداوم مي‏بخشند و تکميل مي‏کنند.

 

چه تعبير جالبي؟ ابراهيم از شيعيان نوح بود. با آنکه فاصله زماني زيادي آن دو را از هم جدا مي‏کرد [1] ولي مي‏دانيم در پيوند مکتبي. زمان کمترين تأثيري ندارد.

 

سأل جابر بن يزيد الجعفي جعفر بن محمد الصادق عليه‏السلام عن تفسير هذه الآية (و ان من شيعته لابراهيم عليه‏السلام).

 

فقال عليه‏السلام ان الله سبحانه لما خلق ابراهيم عليه‏السلام کشف له عن بصره. فنظر. فرأي نورا الي جنب العرش. فقال: الهي ما هذا النور؟

 

فقيل له: هذا نور محمد عليه‏السلام صفوتي من خلقي. وراي نورا الي جنبه فقال الهي و ما هذا النور.

 

فقيل له: هذا نور علي بن ابي طالب عليه‏السلام ناصر ديني و رأي الي جنبهما ثلاثة انوار.

 

فقال: الهي و ما هذه الانوار.

 

فقيل: هذه نور فاطمه عليهاالسلام فطمت محبيها من النار. و نور ولديها الحسن و الحسين عليهماالسلام.

 

فقال: الهي واري تسعة انوار قد حفوا بهم.

 

قيل يا ابراهيم: هولاء الائمة من ولد علي و فاطمة، فقال ابراهيم.

 

الهي بحق هولاء الخمسة الا ما عرفتني من التسعة.

 

فقال: يا ابراهيم، اولهم علي بن الحسين و ابنه محمد. و ابنه جعفر. و ابنه موسي. و ابنه علي و ابنه محمد. و ابنه علي و ابنه الحسن و الحجة القائم ابنه (عليهم‏السلام).

 

فقال ابراهيم عليه‏السلام: الهي و سيدي اري انوارا قد احدقوا بهم لا يحصي عددهم الا انت.

 

قيل يا ابراهيم: هولاء شيعة اميرالمومنين علي بن ابيطالب عليه‏السلام. فقال ابراهيم:و بما تعرف شيعته.

 

قال:بصلاة احدي و خمسين.

 

و الجهر ببسم الله الرحمن الرحيم.

 

و القنوت قبل الرکوع.

 

و التختم باليمين.

 

فعند ذلک. قال ابراهيم: اللهم اجعلني من شيعة اميرالمومنين عليه‏السلام قال فاخبر الله في کتابه، فقال: (و ان من شيعته لابراهيم).

 

جابر بن يزيد جعفي از امام صادق عليه‏السلام از تفسير اين آيه شريفه که خداوند مي‏فرمايد (و به راستي که از جمله شيعيان او ابراهيم است) پرسش نمود.

 

امام عليه‏السلام در پاسخ فرمود: همانا خداوند سبحان. زمانيکه ابراهيم عليه‏السلام را آفريد. پرده از جلوي چشمش برگرفت ابراهيم نگاه کرد و نوري را کنار عرش مشاهده نمود.

 

عرضه داشت، خداوندا: اين نور چيست؟ به او گفته شد:

 

اين نور محمد صلي الله عليه و آله و سلم برگزيده از خلق من است.

 

و نوري در کنار آن نور ديد. پرسيد خدايا و اين نور چيست؟

 

از سوي خداوند به او گفته شد:

 

اين نور علي بن ابيطالب عليه‏السلام ياور دين من است.

 

در کنار آن دو نور سه نور ديگر ديد. پرسيد خدايا اين نورها چيستند؟

 

به او گفته شد: اين نور فاطمه عليهاالسلام است که دوستانش را از آتش باز داشته و جدا کرده و نور دو پسرش حسن و حسين عليهماالسلام مي‏باشد.

 

آنگاه ابراهيم گفت: پروردگارا نه نور ديگر هم مي‏بينم که پيرامون آنان را گرفته‏اند. گفته شد. اي ابراهيم اينان امامان از فرزندان علي و فاطمه عليهماالسلام هستند پس ابراهيم عرضه داشت.

 

بار خدايا به حق اين پنج تن تو را سوگند مي‏دهم که به من بشناساني آن نه تن را که کيانند.

 

خداوند فرمود: اي ابراهيم! اولين آنها علي بن الحسين عليه‏السلام است و

 

پسرش محمد صلي الله عليه و آله و سلم و پسرش جعفر عليه‏السلام و پسرش موسي عليه‏السلام و پسرش علي عليه‏السلام و پسرش محمد عليه‏السلام و پسرش علي عليه‏السلام و پسرش حسن عليه‏السلام و حجت قائم عليه‏السلام پسر اوست.

 

آنگاه ابراهيم گفت: اي خداي من و سيد من نورهايي را مي‏بينم که پيرامون آنها حدقه زده‏اند که شماره آنها را جز تو کسي نمي‏داند.

 

گفته شد: اي ابراهيم، اينان شيعيان اميرالمومنين علي بن ابيطالب عليه‏السلام مي‏باشند.

 

ابراهيم گفت، به چه نشانه‏ها و علامتهايي شيعيان او شناخته مي‏شوند؟

 

خداوند فرمود: به خواندن پنجاه و يک رکعت نماز و بلند خواندن (بسم الله الرحمن الرحيم) و قنوت گرفتن پيش از رکوع و انگشتري به دست راست کردن در اين هنگام ابراهيم عليه‏السلام گفت: خداوندا: مرا از شيعيان اميرالمومنين عليه‏السلام قرار ده.

 

امام صادق عليه‏السلام فرمود: پس خداوند اين مطلب را در کتاب خود خبر داده که مي‏فرمايد: (و به راستي که از جمله شيعيان او ابراهيم است) [2] .

 

سوره سبا، آيه 51

 

ولو تري اذ فزعوا. فلا فوت و اخذوا من مکان قريب.

 

و اگر بيني هنگامي که فريادشان بلند مي‏شود و هراسان مي‏گردند اما نمي‏توانند از عذاب الهي بگريزند و آنها را از مکان نزديکي (از آنجا که حتي انتظارش را ندارند) مي‏گيرند (از درماندگي آنها تعجب خواهي کرد.)

 

در اين آيه و آيات بعدي که آخرين آيات سوره سبأ است با توجه به بحثهايي که پيرامون مشرکان لجوج در آيات پيشين گذشت.

 

بار ديگر خطاب به رسول صلي الله عليه و آله و سلم کرده و وضعيت اين گروه را به هنگام گرفتاري در چنگال عذاب الهي مجسم مي‏سازد که چگونه آنها پس از گرفتاري به فکر ايمان مي‏افتند اما ايمانشان سودي نخواهد داشت.

 

حال در اينکه اين هراس و فرياد و فزع مربوط به چه زماني است در ميان مفسران گفتگو است.

 

برخي آن را مربوط به عذاب دنيا يا هنگام مرگ دانسته‏اند و بعضي آن را مربوط به مجازات روز قيامت مي‏دانند.

 

ولي در يکي از آيات بعدي تعبيريست که نشان مي‏دهد اين آيات همه مربوط به دنيا و عذاب لحظه‏ي جان دادن است چرا که در آخرين آيه مي‏گويد:

 

ميان آنها و آنچه مورد علاقه آنها بود جدايي افکنده شود. همانگونه که قبل از آن درباره‏ي گروههاي ديگري از کفار اين عمل انجام گرفت. [1] .

 

اين تعبير با عذاب روز قيامت سازگار نيست. چرا که در آن روز همه مردم براي حساب و کتاب يک جا جمع مي‏شوند.

 

چنانکه در آيه (102) سوره هود چنين آمده است.

 

آن روزيست که همه مردم در آن جمع مي‏شوند و روزيست که همه آن را مشاهده مي‏کنند.

 

و در آيه (50) از سوره‏ي واقعه چنين مي‏خوانيم:

 

بگو اولين و آخرين همگي براي وقت روز معين جمع آوري مي‏شوند.

 

بنابراين منظور از جمله‏ي (اخذوا من مکان قريب) اين است که اين افراد بي‏ايمان و ستمگر نه تنها نمي‏توانند از حوزه‏ي قدرت خدا فرار کنند، بلکه خدا آنها را از جايي گرفتار مي‏کند که بسيار به آنها نزديک است.

 

آيا فرعونيان در امواج نيل که سرمايه افتخار آنها بود دفن نشدند. و آيا قارون در ميان گنجهايش به زمين فرو نرفت و آيا قوم سبا که داستانشان در همين سوره آمده است از نزديکترين مکان يعني همان سد عظيمي که قلب آبادي آنها و مايه حيات و حرکت آنان بود گرفتار نگشتند، بنابراين خداوند آنها را از نز

ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط 4n2NUVNa در تاریخ 1392/10/22 و 21:51 دقیقه ارسال شده است

Hey, that's a clever way of thknniig about it.

این نظر توسط iRKGmd6FcDc در تاریخ 1392/10/20 و 15:06 دقیقه ارسال شده است

I'm so glad I found my solioutn online.


کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
بانو! دوست دارم بدانی که اگر همه هستی شهادتت را افسانه بدانند تا آخرین نفس فریاد خواهم زد که شهادتت حقیقتی است به روشنی روز و قاتلانت را تا ابد نفرین خواهم کرد.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 318
  • کل نظرات : 696
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 11
  • آی پی امروز : 31
  • آی پی دیروز : 35
  • بازدید امروز : 86
  • باردید دیروز : 44
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 329
  • بازدید ماه : 1,111
  • بازدید سال : 7,723
  • بازدید کلی : 130,732
  • کدهای اختصاصی